LVI-talotekniikka

LVI-talotekniikan TES

Onko LVI-Talotekniikka alan TES hallussa?

Tietysti
12% 12%
Jonkinverran
45% 45%
Mikä TES?
8% 8%
Ei todellakaan
33% 33%
Urakanmittauskoulutus Tampereella

LVI ja talotekniikka jaoston vetäjänä toimii

Matti Virolainen

Putken ATK- pohjaista urakanmittausohjelmaa saa imuroida maksutta Rakennusliiton jäsenten verkkopalvelu Extranetistä.

LVI-Talotekniikka

Arkipyhäkorvaukset

Korvattavia päiviä ovat uudenvuodenpäivä, loppiainen, pitkäperjantai, II pääsiäispäivä, vapunpäivä, helatorstai, juhannusaatto, jouluaatto sekä molemmat joulupäivät. Korvaus keskituntiansion mukaan.

Etumieslisä aikatöissä

Mikäli putki- tai ilmastointityöhön sisältyy ennakkoarvion mukaan yli 100 normituntia, ja se sovitaan tehtäväksi aikatyönä, on työkohteessa yksi etumies.

Putki- ja ilmastointiasentajalle, joka toimii työkohteessa etumiehenä, maksetaan etumieslisää. Lisän suuruudesta voidaan sopia paikallisesti, kuitenkin siten, että se on vähintään 0,55 € tunnilta.

Hepatiittirokotus

Työnantaja kustantaa työntekijälle hepatiitti A – tai B – rokotuksen silloin kun työterveyshuolto on todennut sen tarpeelliseksi.

Sopijaosapuolet suosittelevat seuraavaa:

Työnantaja kustantaa hepatiitti A – rokotuksen (rokotteen sekä rokotuksen kulut) sellaisille työntekijöille, jotka altistuvat työssään jätevedelle.

Työnantaja kustantaa hepatiitti B – rokotuksen (rokotteen sekä rokotuksen kulut) niille työntekijöille, jotka joutuvat työskentelemään terveydenhuoltoon, ravintolatoimintaan tai jäteveden puhdistukseen liittyvissä korjaus- tai saneerauskohteissa.

Luottamusmiehen töihin sijoittaminen

Töiden jaossa on noudatettava normaalia jakojärjestystä. Normaali jakojärjestys tarkoittaa sitä, että töiden jaossa otetaan huomioon asentajille asetettavat pätevyysvaatimukset alkavissa töissä ja että työt jaetaan siinä järjestyksessä kuin käynnissä olevat työt päättyvät ja niistä vapautuvat asentajat seuraavia töitä varten. Työt on pätevyysvaatimusten tultua huomioonotetuksi jaettava asentajille siinä järjestyksessä kun he vapautuvat vanhoista töistä.

Lisäksi jakojärjestykseen vaikuttavat ilman muuta sairaslomat, vuosilomat ja erilaiset kurssit, joille luottamusmies osallistuu.

Mikäli luottamusmies ohitetaan töiden jaossa, tulee työnantajan esittää asiasta kirjalliset perustelut.

Normaalin jakojärjestyksen ohittamistapauksessa ansionmenetyksen korvaus maksetaan KTA:n mukaan.

Kotimaan päiväraha

Osapäiväraha

Ateriakorvaus

Matkakustannusten korvaus

• henkilöauto 43 snt/km

• perävaunun veto 7 snt/km

• lisähenkilö 3 snt/km/henkilö

Päivittäiset työmatkat julkisten kulkuvälineiden mukaan.

Lisätietoja saat tarvittaessa lähimmästä

Rakennusliiton aluetoimistosta.